Geschiedenis

De R.K. St.-Stephanuskerk (Eiland 22) is een kruiskerk met steil zadeldak en een op korte afstand terzijde staande toren met een iets opgelichte, ingesnoerde spits.

De kerk verrees in 1932-’33 naar een ontwerp van G.Th. Ruberg met expressionistische elementen.

De pastorie (Eiland 24) stamt eveneens uit 1933. Boven een westelijk van de toren gelegen toegang tot het achterterrein staat het opschrift ‘Miserorum et Afflictorum’, een verwijzing naar de periode 1580-’90, toen de stad onderdak bood aan katholieken.

De kerk staat aan de straatzijde van ‘De Heilige Stede’, een bedevaartsterrein waar in 1328 door bisschop Jan van Diest een Heilig-Sacramentskapel was gesticht.

De middeleeuwse kapel, uitgebreid in 1355-’57, werd in 1590 afgebroken, waarna een bedevaartsverbod volgde.
Vanaf 1893 tot 1965 vonden er weer bedevaarten plaats, waartoe op het achterliggende processiepark in 1933 een kapel werd gebouwd.

Lees hier meer over de processie op Sacramentsdag naar de Heilige Stede van Hasselt.
Lees hier meer over de geschiedenis van Sacramentsdag in Hasselt.
Lees hier meer over de H. Stephanuskerk.