Sacramentsdag Heilige Stede Hasselt

Op Sacramentsdag, de tweede zondag na Pinksteren, viert de Parochie Thomas a Kempis om 15:00 de Heilige Eucharistie in Hasselt. In de open lucht bevindt zich de buitenkapel die Heilige Stede genoemd wordt. Na de Eucharistieviering wordt het Heilig Sacrament in plechtige processie rond gedragen en in de kerk bewierookt in een monstrans, terwijl het lied wordt gezongen dat al eeuwenlang in Hasselt klinkt. Na afloop is er koffie en thee voor alle aanwezigen in de tuin.

Al sinds de 13e eeuw trekken pelgrims naar Hasselt en kregen de Hasselter Aflaat. Hasselt werd een knooppunt richting Santiago de Compostella, en trekt jaarlijks pelgrims van het Jabikspaad uit Friesland en het Jacobspad uit Groningen.

• Lees hier meer over ontmoetingen langs bedevaartspad Hasselt.
  • Lees hier meer over de geschiedenis van Sacramentsdag in Hasselt.

• Lees hier meer over de betekenis van Sacramentsdag.

• Neem voor praktische vragen contact op met de St. Stephanus in Hasselt. Ook hulp bij de voorbereidingen is van harte welkom!