Maria van Veecaten – kapel ‘s Heerenbroek

Wandelaars en fietsers steken er graag een kaarsje op. Misschien wel de meest noordelijke wegkapel voor Maria in Nederland. Een plek om te bidden, op een bankje te zitten, een boek uit de ruilbibliotheek te pakken. Het intentieboek laat zien hoeveel voorbijgangers hier hun zorgen en gebed aan Maria toevertrouwen. Elk jaar in Mei en Oktober is er een drukbezochte Mariaviering. Kijk bij agenda voor de data. Velen komen samen om te zingen en bidden in de open lucht, met een van de pastores van de parochie en een predikant van de Open Kring. Na afloop is er koffie en thee voor iedereen in de schuur. Een ‘pastoraal steunpunt’ van hartelijkheid en eenvoud.

Veecaterweg 3

Op de dijk van Kampen naar Zwolle staat een bordje “MariaKapel”.
Ook aan de N764, bij de bushalte, een bordje. Daar heeft de gemeente voor gezorgd, als voor een monument. Ook etappe 7 van het Hanzestedenpad loopt er langs.
Vanaf station Zwolle Stadshagen kun je in een bedevaart van minder dan een uur er naar toe lopen, langs de prachtige Vreugderijkerwaard. En het theehuis van het Zalkerveer is op loopafstand.

Routebeschrijving vanaf uw adres:

Geschiedenis

Het begon met een droom. Henk en Diny van Dam hebben het Mariabeeld een nieuwe plek gegeven op hun erf in ’s Heerenbroek. Het beeld is afkomstig uit de kerk Verrijzenis des Heren aan de Bachlaan die in 2014 is verkocht.
In de Verrijzeniskerk was het beeld overgeschilderd. Henk kende het beeld al uit zijn jeugd, in het klooster van een tante, van de zusters onder de bogen in Zwolle. Bij de inwijding van de kapel door Pastoor Hans Boogers en parochiemedewerkster Jeanne Gerretzen was ook de burgemeester van Kampen aanwezig: de buurt steunt de Mariakapel van harte.
In 2022 is het beeld weer prachtig gerestaureerd. Niet met het geld van de kaarsjes, dat wordt steeds geschonken aan goede doelen. Soms bedankt er zelfs een goed doel.

Gebed

Hier in deze kapel,
bij het beeld van Maria, de moeder van Jezus Christus,
die Gods liefde heeft laten zien als mens
en die ook het ergste heeft doorstaan
steek ik een kaarsje aan.
Maria aanvaardde wat de Engel van haar vroeg,
bewaarde Jezus’ woorden in haar hart.
Ze heeft grote vreugde gehad om haar kind,
en zorgen toen Hij zijn eigen weg ging,
de weg van Liefde
die het uiterste vraagt.
Mijn kaarsje hier geeft woorden aan mijn vreugde.
Aan mijn dankbaarheid.
Aan mijn zorgen.
Aan mijn liefde.
Aan mijn verdriet.
En aan mijn vertrouwen.
Ik ga nu verder
met wat mij in de wereld te doen staat.
Mijn kaarsje blijft hier achter,
het verbrandt de zorgen en het gepieker
die mijn hart bezwaarden.
Terwijl ik doe wat ik kan
en loslaat wat niet aan mij is
zet dit kaarsje op deze plek
mijn stil gebed voort.