Autobiografie Paus Franciscus verschenen

Op het Hoogfeest van Sint Jozef verscheen de autobiografie van Paus Franciscus “Leven: mijn verhaal in de geschiedenis”. Lees meer over dit boek over zijn leven, geloof, zijn kijk op een meer inclusieve kerk, de wereld, voetbal, samen eten en de toekomst.


‘Wanneer God zich openbaart, begint de vrijheid’, boodschap paus Franciscus voor Veertigdagentijd.

‘Wanneer onze God zich openbaart, begint de vrijheid.’ Met deze woorden opent paus Franciscus zijn boodschap voor de Veertigdagentijd, die op Aswoensdag, 14 februari begint. De paus maakt een vergelijking met het volk Israël, dat in het Bijbelboek Exodus door God als volgt wordt toegesproken: “Ik ben de HEER uw God, die u heb weggeleid uit Egypte, het slavenhuis” (Ex. 20, 2).

Het volk ontvangt vervolgens op hun tocht door de woestijn tien woorden als een weg naar vrijheid. ‘Wij noemen ze “geboden” en benadrukken daarmee de kracht van de liefde waarmee God zijn volk opvoedt. Het is immers een krachtige oproep, die tot de vrijheid. Deze blijft niet beperkt tot een enkele gebeurtenis, omdat zij rijpt onderweg’, schrijft paus Franciscus.

Zien en luisteren

Voor de paus is het wegtrekken uit de slavernij naar de vrijheid niet abstract maar concreet en hij noemt een eerste stap die gelovigen moeten zetten om ook hun weg door de Veertigdagentijd concreet te laten zijn. Die stap is de werkelijkheid willen zien, zoals ook God zich openbaart als een God die ziet en vooral luistert.

Paus Franciscus citeert de woorden van God: ‘“Ik heb de ellende van mijn volk in Egypte gezien, de jammerklachten om zijn onderdrukkers gehoord; ja, Ik ken zijn lijden. Ik daal af om mijn volk te bevrijden uit de macht van Egypte, om het weg te leiden uit dit land naar een land dat goed en ruim is, een land van melk en honing” (Ex. 3, 7-8). Ook vandaag de dag bereikt de kreet van zoveel onderdrukte broeders en zusters de hemel. Laten wij ons afvragen: bereikt die kreet ook ons? Schokt die ons? Ontroert die ons?’ zegt de paus.

Handelen is ook stilstaan

De paus noemt de Veertigdagentijd een tijd om te handelen, en in de Veertigdagentijd is handelen ook stilstaan. ‘Stilstaan in gebed om het Woord van God te ontvangen en stilstaan zoals de Samaritaan, in tegenwoordigheid van de gewonde broeder. De liefde voor God en de naaste is één enkele liefde. Geen andere goden hebben is stilstaan bij de tegenwoordigheid van God, bij de naaste. Daarom zijn gebed, aalmoes en vasten geen drie onafhankelijke oefeningen, maar één beweging van zich openstellen, van zelfontlediging: weg met de afgoden die ons bezwaren, weg met de gehechtheden die ons gevangen houden.’

Door te vertragen en halt te houden, de contemplatieve dimensie van het leven, in de Veertigdagentijd te herontdekken, wordt nieuwe energie gemobiliseerd. ‘In tegenwoordigheid van God worden wij zusters en broeders, ervaren wij de ander met een nieuwe intensiteit: in plaats van bedreigingen en vijanden vinden wij reisgenoten. Dit is de droom van God, het beloofde land waarnaar wij op weg zijn, wanneer wij uit de slavernij wegtrekken, aldus paus Franciscus.

Lees hier de boodschap van paus Franciscus voor de Veertigdagentijd 2024.

Kijk op vier.nu/feestdagen/Pasen voor meer inspiratie in voorbereiding op Pasen.


Nederlandse R.-K. Bisschoppen: “Iedereen moet mee kunnen doen!”

“Samen met u willen we als gelovige burgers nadenken over het goede wat we voor de samenleving kunnen doen door onze stem te gebruiken”, schrijven de bisschoppen in hun brief bij gelegenheid van de aanstaande verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer. De bisschoppen wijzen op de grote uitdagingen en de ontwikkeling van ingrijpende visies op het mens-zijn. “Met het oog op de verkiezingen willen we daarbij samen met u stilstaan”, zeggen de bisschoppen. “Vanuit onze opdracht het ‘zout der aarde’ te zijn maken we het verschil.”

Lees meer …


Synode wil luisteren naar alle gelovigen, de armsten het eerst.

Bij de afsluiting van de synode in Rome roept op tot een jaar van
luisteren:

“Om vooruitgang te boeken in haar beraad moet de kerk absoluut naar
iedereen luisteren, te beginnen bij de armsten. Dit vereist een reis van
bekering, die ook een reis van lofprijzing is: ‘Ik loof u, Vader, Heer
van hemel en aarde: wat u verborgen hebt voor wijzen en geleerden, hebt
u geopenbaard aan de allerkleinsten’ (Lc 10,21)! Het gaat over luisteren
naar hen die geen stem hebben in de samenleving of die zich
buitengesloten voelen, zelfs door de kerk. Luisteren naar hen die het
slachtoffer zijn van racisme in al zijn vormen, in het bijzonder, in
sommige regio’s, naar de inheemse volken wier culturen met voeten zijn
getreden. Bovenal heeft de kerk van onze tijd de plicht om in een geest
van bekering te luisteren naar hen die het slachtoffer zijn geworden van
misbruik door leden van het kerkelijk lichaam, en zich concreet en
structureel in te zetten om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurt.


De kerk moet ook luisteren naar leken, mannen en vrouwen die door hun
dooproeping geroepen zijn tot heiligheid: het getuigenis van
catechisten, die in veel situaties de eersten zijn die het evangelie
verkondigen; de eenvoud en levendigheid van kinderen, het enthousiasme
van jongeren, hun vragen en verlangens; de dromen van ouderen, hun
wijsheid en hun herinneringen. De kerk moet luisteren naar gezinnen,
naar hun opvoedkundige zorgen, naar het christelijk getuigenis dat zij
afleggen in de wereld van vandaag. Ze moet de stemmen verwelkomen van
hen die betrokken willen raken bij lekenpastoraat of bij participatieve
overleg- en besluitvormingsorganen.”

Lees hier de hele brief.


Bidden voor Israel & Palestina

Veel mensen ervaren deze dagen onmacht, angst, woede, bezorgdheid omtrent wat er gebeurt in Israël en Gaza. Wat te doen? Bidden is alvast één zinvolle wijze om hiermee om te gaan.Samen met gelovigen uit Jeruzalem, Caïro en Londen heeft het team van biddenonderweg in Amsterdam een bijzondere podcast gemaakt om mensen uit te nodigen te bidden voor vrede in Israël en Palestina.


19 november – werelddag van de armen

Paus Franciscus’ boodschap: onze tijd is ongevoelig voor het lijden van armen. We ervaren een druk om ons een overdadige levensstijl aan te meten. We besteden echter geen aandacht aan datgene wat hierbinnen niet past. Hierdoor blijven de stemmen van de armen ongehoord. De Paus wijst op de armoede van kinderen in oorlogssituaties maar ook op het groeiend aantal zelfmoorden onder jongeren.  De paus bedankt iedereen die zich wijdt aan de zorg voor armen of hen die buitengesloten zijn. De Werelddag van de Armen is ingesteld in 2016, het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Jaarlijks viert de Kerk deze op de 33ste zondag door het jaar.

Lees meer…