Berichten Hattem

Nieuws en berichten die zijn geselecteerd voor de locatie Hattem

Voor alle berichten zie: Alle berichten

Parochieblad november 2018, pastorale column

Godsbeelden

Wat is een godsbeeld? Volgens één van de digitale woordenboeken is het een manier waarop mensen een beeld proberen te vormen van God. Ofwel woorden en beelden zoeken voor Godservaringen.
Een deel van mijn parochiewerk bevat contact met ouders van dopelingen, communicantjes en vormelingen. Tijdens deze catechetische bijeenkomsten komt eigenlijk altijd aan de orde hoe God ter sprake te brengen bij de kinderen. Wat antwoord je als je kind vraagt naar God?
Daarvoor zullen we zelf eerst woorden moeten vinden om ons eigen godsbeeld te verwoorden.
Vele jaren geleden, toen Yvonne van der Weele en ik nog het jongerenpastoraat in de Verrijzeniskerk leidden, kwamen we een serie kaartjes tegen met godsbeelden die we met de jongeren bespraken en die ik nog steeds regelmatig gebruik in eerder genoemde groepen en soms ook wel met de vormelingen zelf.
Heel vaak worden de kaartjes ‘God is licht’ en ‘God is een luisterend oor’ gekozen, maar ook ‘God is Schepper’, ‘God is de Aanwezige’, ‘God is Vader’, ‘God is almachtig’ en soms ook: ‘Ik weet niet wie God is’. Veel minder ‘populair’ zijn: ‘God is vrouwelijk’ of ‘God zit in mijzelf’ of ‘God is de ander’. Met de uitleg waarom gekozen is voor een bepaald kaartje komen we op het spoor van vele beelden van God, waarop we elkaar dan ook weer bevragen: verklaar eens nader… Daarbij wordt duidelijk hoe persoonlijke ervaringen en opvoeding, maar ook liederen, gebeden en schilderijen bijdragen tot een voor ieder verschillend godsbeeld. In de Bijbel vinden we weer heel andere godsbeelden, bijv. God als een man die met Jacob vecht (Genesis 32) en God als herder (psalm 23). Exodus verhaalt hoe God tegen Mozes bij de brandende braamstruik zegt: ‘Ik ben die Is’.
Het Eerste Communieproject spreekt over de naam van God als: ‘Ik zal er zijn’.

Voor mij persoonlijk komt altijd de titel van een lied naar boven: ‘God is die goed is’. Al het goede komt van God, zoals ook de doopliturgie zegt bij de afwijzing van het kwaad. En….. zoals mijn vader en moeder ons altijd voorhielden: wij zijn de handen en voeten van God…. God werkt via mensen. Daarom geloof ik dat God in de ander is en dus ook in mijzelf, want als wij in onze medemens iets van God ontdekken of ervaren, dan hoop en bid ik dat die ander ook iets van God vindt in mij. Confronterend soms, maar tegelijk ook een uitdaging om me dat steeds bewust te zijn en daaraan te blijven werken!

Jeanne Gerretzen-Veldhuis,
parochiemedewerkster.

 

Inhoudsopgave 
Beelden van God 4
Beeldverbod van God 6
Lieve meneer God 7
Voor het voetlicht 8
Van het parochiebestuur 10
Vieringenschema 24
Cursussen 26
Bedevaart Santiago 30
Vieringen overige locaties 34

 

Abonnement? Zie: Navolging Vandaag

FRANCISCUS een controversiële paus

In Nederland kennen we twee bekende “Vatican Watchers”. De ene is Stijn Fens, bekend van zijn werk voor dagblad Trouw en zijn interview met Paus Franciscus. En de andere is Christian van de Heijden, zo mogelijk nog bekender door zijn werk voor de KRO, en zijn boeken over Paus Franciscus.
Het doet ons daarom veel plezier als parochiebestuur, dat iedereen die interesse heeft in onderwerpen als “Paus Franciscus”, “de Romeinse Curie” of die meer wil weten over het religeuze leven in de prachtige stad Rome, de gelegenheid krijgt om kennis te maken met Christian.

Klik op deze afbeelding voor de flyer

(Klik op de afbeelding voor de flyer)

Op vrijdag 23 november zal Christian een lezing verzorgen over het pontificaat van Paus Franciscus in de St. Jozef Kerk, Ministerlaan 203, 8014 XE Zwolle (Zuid).
De lezing heeft als titel “Franciscus een controversiële paus”, de lezing begint om 19.30 uur

Christian van der Heijden werd in 1968 geboren te Mierlo. Zijn brabantse afkomst herken je terug in zijn gevoel voor humor en enthousiaste, begenadigde spreektrant. Deze kwaliteiten koppelt hij moeiteloos aan een fenomenale feitenkennis over het reilen en zeilen van de katholieke kerk binnen en buiten de muren van het Vaticaan (waar menig vaticaan journalist jaloers op is). Daarbij maakt hij kleine uitstapjes door eeuwen van kerk geschiedenis mocht dat in het verhaal te pas komen.

Kortom, genoeg aanleiding om vrijdag de 23e november af te reizen richting Zwolle Zuid en samen onder leiding van Christian een verkenning uit te voeren door een pontificaat van een paus die inspireert en ontroert en tegelijkertijd felle kritiek te verduren heeft.

Parochieblad oktober 2018, pastorale column

Omzien naar elkaar

Als katholieke christenen geloven wij in de Drie-Ene God; Vader, Zoon en heilige Geest. Maar als volgelingen van Jezus Christus weten we ook dat er niet alleen het verticale lijntje naar boven is. Het kruis heeft ook een horizontale dwarsbalk: we zijn als mensen op elkaar betrokken. Trouw zijn aan God kan nooit los gezien worden van trouw aan de medemens.

Voor katholieke gelovigen geldt dat het vieren van de eucharistie bron en hoogtepunt van het gelovige leven is. Dat betekent dat onze inspiratie; en met name dan ook de inspiratie om ons in te zetten voor onze medemens, begint bij het vieren van de Eucharistie. Dat is het moment bij uitstek om ons hart te laten raken door het Woord van God, onze Heer Jezus Christus. Daar mogen we ons laven aan de bron van alles wat goed is, om zelf dan vervolgens dat goede weer uit te kunnen dragen in deze wereld. In ons spreken en in ons doen en laten.

Omzien naar elkaar houdt dan ook in, dat we mensen zoveel als maar mogelijk in de gelegenheid dienen te stellen, om zich aan die bron te kunnen laven. Anders gezegd: het is zaak dat we de drempel om de eucharistie mee te kunnen vieren, zo laag mogelijk dienen te houden. Door zo vaak als mogelijk de gelegenheid te geven om mee te kunnen vieren. En gezien de hoge gemiddelde leeftijd van onze parochianen; ook op zoveel mogelijk plaatsen, in de buurt van waar men woont.

Het gaat er uiteindelijk om dat we ons laten raken door het evangelie. Zodat ieder van ons geïnspireerd en gemotiveerd raakt om datgene te gaan doen waartoe God ons roept. En zo mee te helpen om het rijk van God op te bouwen. Ook in die zin, dat we allen tot ons recht kunnen komen. En zo proberen om de situatie, zoals die eens in de hemel zal zijn, nu reeds op aarde zoveel als mogelijk trachten te benaderen.

Dat is een mooie opdracht. En ieder van ons zal daar op eigen wijze invulling aan geven. Want elk mens is uniek. En indien wij onze ogen goed open houden en onze oren te luisteren leggen, dan vertelt ons hart ons wel, waar en wanneer we kunnen bijdragen om in positieve zin iets te betekenen voor onze naasten.
Onze grote inspiratiebron is daarbij natuurlijk allereerst onze Heer: alles heeft Hij immers welgedaan, om te spreken met de tekst van een bekend lied. Maar misschien heeft u wel een bepaalde heilige als voorbeeld. En, zeker in deze oktobermaand, is er ook altijd onze hemelse moeder Maria om ons op de goede weg te helpen.

Jaap Scholten

 

Inhoudsopgave 
Hart voor Zwolle 4
Zorg heeft een plek in mijn hart 6
Ons parochieblad verbindt 8
Allerzielen 23
Vieringenschema 24
Cursussen 26
Klokkenluiders 28
Vieringen overige locaties 30

 

Abonnement? Zie: Navolging Vandaag